Menu Close

VIEŠOJO MAITINIMO ĮMONIŲ ATSTOVAMS BEI JŲ KLIENTAMS DUK APIE GALIMYBIŲ PASĄ: KAIP JĮ TAIKYTI IR NAUDOTI PRAKTIKOJE?

Pasikeitus reikalavimams verslui dėl Galimybių paso (GP) taikymo teikiant paslaugas kontaktiniu būdu bei paliekant iki š. m. rugsėjo 13 d pereinamąjį laikotarpį įmonėms su galimybe rinktis kaip aptarnauti klientus: tik tuos kurie turi Galimybių pasą ar visus be išimties, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba (VMVT) sulaukė didelio kiekio užklausų, susijusių su naujų nuostatų taikymu viešojo maitinimo įmonių veikloje.

Gavus daug pasikartojančių klausimų, juos susisteminome ir pateikiame specialistų atsakymus bei paaiškinimus.

Ar nuo š. m. rugpjūčio 16 d. galiu teikti paslaugas klientams, neturintiems GP?

Nuo š. m. rugpjūčio 16 d. verslo įmonės gali pasirinkti, ar aptarnauti visus, ar tik GP turinčius klientus, nelaukiant rugsėjo 13 d., kai šis reikalavimas taps privalomas. Apie savo apsisprendimą jau dabar aptarnauti klientus tik su GP verslo įmonės turi pranešti Nacionaliniam visuomenės sveikatos centrui prie Sveikatos apsaugos ministerijos (NVSC), užpildydamos deklaraciją, kurią galima rasti NVSC interneto svetainėje https://nvsc.lrv.lt/deklaracija.

Pateikdami šią deklaraciją, paslaugų tiekėjai įsipareigoja:

*paslaugas teikti ar aptarnauti tik tuos klientus, kurie turi GP;

*deklaracija suteikia galimybę tiek darbuotojams, tiek klientams nesilaikyti kitų privalomų reikalavimų, kaip kaukių dėvėjimas, atstumų laikymasis, ploto ribojimai, lankytojų srautų valdymas (minėti reikalavimai tampa rekomendacinio pobūdžio).

Ar tik GP galioja paslaugoms, kurias teikiant jis yra privalomas?

Į įmones ar įstaigas, aptarnaujančias klientus tik su GP, galima užeiti ir turit GP atitinkančius dokumentus, tokius, kaip:

*ES skaitmeninis COVID pažymėjimas, kurį galima atsisiųsti www.esveikata.lt, pačiam asmeniui arba kreiptis į šeimos gydytoją ar sveikatos priežiūros įstaigą, kuri išduos ES skaitmeninį COVID pažymėjimą;

*kitas sveikatos priežiūros įstaigos išduotas dokumentas, patvirtinantis, kad žmogus persirgo koronaviruso infekcija (COVID-19). Toks dokumentas išduodamas sveikatos priežiūros įstaigoje;

*www.esveikata.lt suformuotas teigiamo laboratorinio tyrimo (PGR tyrimo ar antigeno testo arba kiekybinio ar pusiau kiekybinio serologinio imunologinio tyrimo, kai nustatomi antikūnai) rezultatų (duomenų) protokolas, kurį galima naudoti atsispausdintą, išsaugotą skaitmeniniu formatu arba tiesiogiai prisijungus prie www.esveikata.lt;
*kitas, ne ES šalies, skaitmeninis dokumentas, patvirtinantis žmogaus persirgimą arba pasiskiepijimą nuo koronaviruso infekcijos pagal Vyriausybės nutarime nurodytus kriterijus.

Kaip įvertinti, ar pateiktas trečiųjų šalių skiepo sertifikatas atitinka galimybių paso reikalavimus?

Užsieniečiai, atvykę į Lietuvą bei paprašyti parodyti imunitetą įrodantį dokumentą, turi pateikti asmens sveikatos priežiūros įstaigos dokumentą, konkrečios šalies skiepijimų sertifikatą arba tarptautinį skiepijimų sertifikatą, kad asmens paskiepijimas viena iš vakcinų nuo koronaviruso infekcijos („COVID-19 Vaccine Janssen“, „Comirnaty“, „Spikevax“ ar „Vaxzevria“) pagal tos valstybės, kurioje asmuo paskiepytas, patvirtintą skiepijimo schemą, vakcinacija yra baigta ir paskutinės po vakcinos dozės nuo koronaviruso infekcijos suleidimo yra praėję ne mažiau kaip 14 dienų arba asmens sveikatos priežiūros įstaigos dokumentą, patvirtinantį, kad asmuo persirgo koronaviruso infekcijos sukelta liga, kai diagnozė buvo patvirtinta remiantis neigiamu SARS-CoV-2 PGR tyrimo rezultatu ir nuo teigiamo tyrimo rezultato praėjo ne daugiau kaip 180 dienų iki grįžimo / atvykimo į Lietuvos Respubliką.

Jei maistą tiekianti yra pateikusi deklaraciją, kad aptarnauja lankytojus tik su galimybių pasu, ar tokiu atveju jie gali teikti maistą išsinešimui ir tiems, kurie neturi galimybių paso?

Jeigu maisto tiekimo įmonė renkasi aptarnavimą su galimybių pasu, asmenys be GP negali užeiti užsisakyti ir (ar) pasiimti maistą išsinešti. Išimtis galėtų būti, jeigu asmenys be GP maistą užsisako ir atsiima bekontakčiu būdu. GP reikalavimas yra taikomas tik kontaktinėms paslaugoms.

Kaip turėčiau žinoti, ar parduotuvė, kavinė ar kita aptarnavimo vieta priima tik su GP ar be jo?

Užrašas, skelbiantis, kaip paslaugos yra teikiamos: turintiems ar ne GP, privalo būti pakabintas prie įėjimo į paslaugų teikimo vietą (ne mažesniu nei A4 formato matomu užrašu).

Kokie reikalavimai taikomi viešojo maitinimo įmonėms, kurios tiekia maistą furšetams ar kitoms šventėms, renginiams ir aptarnauja visus lankytojus ir neturinčius GP?

Jei įmonė tiekianti maistą nepranešė NVSC apie savo pasirinkimą aptarnauti žmones tik su GP (nepaisant to, jei aptarnaujamo renginio dalyviai turės GP), tokiu atveju, šiame renginyje, prie staliuko žmonės gali sėdėti tik po 2, tarp staliukų turi būti 2 m atstumai, tiek personalas, tiek lankytojai (uždarose erdvėse, nevalgant (pvz., einant iki tualeto) privalo dėvėti kaukes bei laikytis kitų operacijų vadovo sprendimuose nurodytų reikalavimų.

Jei apsisprendžiau iki š. m. rugsėjo 13 d. aptarnauti visus klientus, ne tik turinčius GP, kokie reikalavimai man taikomi?

Jei nusprendėte iki rugsėjo 13 d. teikti paslaugas visiems asmenims, nepriklausomai nuo to, ar jie turi Galimybių pasą, ar ne, privalu:

* užtikrinti, kad uždarose erdvėse darbuotojai dėvėtų medicinines veido kaukes arba respiratorius;

* vyresni nei 6 metų amžiaus lankytojai bei klientai taip pat, dėvėtų nosį ir burną dengiančias apsaugos priemones (išimtys nedėvėti apsauginių kaukių taikomos tik dėl pagrįstų medicininių priežasčių.);

* prie įėjimo į paslaugų teikimo vietą turi būti pateikta informaciją apie būtinybę viduje dėvėti apsaugines kaukes;

* atvirose erdvėse rekomenduoti klientams dėvėti apsaugines kaukes, kai nėra išlaikomas saugus, ne mažesnis kaip 2 metrų nuo kitų asmenų (išskyrus šeimos narius).

SVARBU: paslaugų teikėjai gali atsisakyti teikti paslaugas tais atvejais, kai klientai nedėvi kaukių.

Kas atsakingi už galimybių pasų tikrinimus ir kaip tai turi būti atlikta? Kas atsako, jei VMVT pareigūnai patikrinimo metu nustato, kad įleistas lankytojas be galimybių paso?

Pačios įmonės, teikiančios kontaktines paslaugas, yra atsakingos už lankytojų GP tikrinimą. GP tikrinimas vyksta nuskaitant lankytojo GP skaitmeninį kodą, taip įsitikinant, ar pasas galioja. Nuskaitymo įrenginiai gali būti telefonai, planšetiniai kompiuteriai.

VMVT inspektorių pareiga yra įmonių tikrinimas, ar jie turi visą reikiamą įrangą bei ar darbuotojai yra apmokyti kaip reikia atlikti lankytojų GP ar kito, jam atitinkančio dokumento patikrinimą. Tarnybos inspektoriai patikrinimo metu negali prašyti lankytojo pateikti galimybių paso, tačiau gali tai padaryti atsitiktinės atrankos būdu, kuomet būtų paprašoma, jog įmonės administracija pakartotinai patikrintų atsitiktinai pasirinkto lankytojo galimybių pasą. Nustačius pažeidimų, kad, pavyzdžiui, GP negalioja, arba, kad lankytojas buvo įleistas jo net neturint, atsakomybė tenka įmonės administracijai.

GP tikrinimas gali būti vykdomas per https://gpasas.lt/ internetinį tinklapį, o ES skaitmeniniai COVID pažymėjimai tikrinami mobiliąją programėle. ES skaitmeninių COVID pažymėjimų patikrinimo programėlės nuorodą ir jos naudojimosi instrukcija pateikta puslapyje: https://sam.lrv.lt/lt/koronavirusas/informacija-visuomenei/es-skaitmenin….

Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos informacija 

Pakeisti teksto dydį
Pakeisti spalvų kontrastą